II turnus 15 – 27.07.2024

Skrzypce

Helen Brunner

pedagog. Ukończyła Royal Collegeof Music w Londynie i Juilliard School w Nowym Yorku u Oscara Shumsky’ego. Po zapoznaniu się z metodą Suzuki założyła London Suzuki Group kształcącą skrzypków, wiolonczelistów, altowiolistów i pianistów. Ukończyła Talent Education Institute w Japonii, prowadzony przez Suzuki. Jej kariera pedagogiczna rozwija się na skalę międzynarodową. Uczy dzieci, młodzież i nauczycieli, prowadzi warsztaty na całym świecie. Uhonorowana medalem Za-służona dla Kultury Polskiej.

Izabela Ceglińska

Solistka, kameralistka, pedagog. Profesor sztuk muzycznych. Studia ukończyła z wyróżnieniem w klasie prof. I. Wojciechowskiej w Akademii Muzycznej w Łodzi. Swe umiejętności doskonaliła na mistrzowskich kursach w Łańcucie, Bayreuth i Baden-Baden. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki, i Ruggiero Ricci. Laureatka konkursów. Koncertuje w kraju i za granicą. W latach 1996-2001 Prodziekan, potem do 2008 Dziekan Wydziału Instrumentalnego, a od 2009 do 2011 Kierownik Katedry Instrumentów Smyczkowych Akademii Muzycznej w Łodzi. Juror konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. Wyróżniona wieloma nagrodami. Odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi oraz medalem Gloria Artis.

Natan Dondalski

Solista, koncertmistrz, pedagog – dr sztuk muzycznych. Ukończył z wyróżnieniem studia w klasie skrzypiec prof. M. Ławrynowicza w AM im. F. Chopina w Warszawie. Umiejętności swe doskonalił u G. Zhislina /Wurzburg/ i R. Fain /Düsseldorf/ oraz podczas wielu kursów mistrz. m. in. u: W. Wiłkomirskiej, M. Jaszwili, W. Marschnera i P. Amoyal. Laureat krajowych i międzynarodowych konkursów m. in. w: Lublinie, Pradze, Weimarze i Freiburgu. Działalność solistyczną łączy z pracą koncertmistrza Filharmonii Koszalińskiej oraz Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie. Jako solista występował m.in. w: Meistersingerhalle w Norymberdze, Laeiszhalle w Hamburgu, Kolner Philharmonie, Beethovenhalle w Bonn, White Hall w Helsinkach, Konserthus w Oslo, występując z takimi zespołami jak NOSPR w Katowicach, Słowacka Sinfonietta, Orkiestra Narodowa w Kiszyniowie, Staatskapelle Weimar, SWR Rundfunkorchesters Kaiserslautern, Klassische Philharmonie Bonn. Prowadzi klasę skrzypiec w Akademii Sztuki w Szczecinie i ZPSM im. G. Bacewicz w Koszalinie, a jego uczniowie zdobywają nagrody na konkursach krajowych i międzynarodowych.

Anna Gutowska

Solistka, kameralistka, pedagog. Ukończyła z wyróżnieniem: szkoły muzyczne w Rzeszowie, Conservatoire de Lausanne i Universitat fur Musik und darstellende Kunst Wien pracując pod kierunkiem prof. E. Zienkowskiego. Laureatka konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, stypendystka fundacji krajowych i międzynarodowych. Reprezentowana przez Arte 90 została nagrodzona stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska. W ramach projektu stypendialnego nagrała płyty z koncertami skrzypcowymi H. Wieniawskiego. Występuje w wielu krajach świata.Uczy na kursach w: Chile, Meksyku, Słowacji, Iranie, Kuwejcie, Austrii i Japonii, Jest wykładowcą Universitat fur Musik Und darstellende Kunst Wien.

Ewa Kowar

Solistka, kameralistka, pedagog, metodyk, dr sztuk muzycznych Ukończyła Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie. Absolwentka klas prof. Z. Brzewskiego i M. Ławrynowicza oraz kursów mistrzowskich u Z. Brona, E. Feltza, K. Lewina. Koncertowala w Europie i Azji. Wykładała w Keimyung University w Daeg, Korea Płd. Prowadzi metodykę w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie i klasę skrzypiec na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku oraz w ZPSM nr 1 w Warszawie. Prezes Stowarzyszenia „Brzewski”. Sekretarz Generalny ESTA Poland. Juror konkursów i przesłuchań. Uhonorowana m.in. medalem Zasłużona dla Kultury Polskiej.

Konstanty Andrzej Kulka

Światowej sławy skrzypek wirtuoz, solista, kameralista, pedagog. Uczeń S. Hermana. Ukończył z wyróżnieniem PWSM w Gdańsku. Światową karierę rozpoczął po zdobyciu I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Radiowym ARD w Monachium. Koncertuje i nagrywa na całym świecie, z najznakomitszymi orkiestrami i artystami. Wykonał ponad 2000 recitali i koncertów, nagrał wiele płyt i muzykę do filmów. W jego bogatym i wszechstronnym repertuarze ważne miejsce zajmuje muzyka polska. Profesor i Kierownik Katedry Instrumentów Smyczkowych w UMFC w Warszawie oraz wykładowca kursów mistrzowskich. Juror prestiżowych konkursów skrzypcowych. Uhonorowany wieloma odznaczeniami.

Maria Machowska

Koncertmistrz Orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie, doktor habilitowany sztuk muzycznych. Prowadzi klasę skrzypiec na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Laureatka XIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (2006 r.) oraz VI Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. L.Mozarta w Augsburgu (2006 r.)Koncertowała we wszystkich krajach europejskich, a także w USA, Kanadzie, Japonii, Chinach, Korei, Meksyku, Izraelu i Omanie. W latach 2008-2014 pełniła funkcję Koncertmistrza Orkiestry Sinfonia Varsovia. W 2022 roku została uhonorowana Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Polskiej Gloria Artis”

Agnieszka Marucha

Laureatka międzynarodowych konkursów skrzypcowych, solistka, kameralistka, pedagog. Ukończyła z wyróżnieniem studia na UMFC w klasie prof. M. Ławrynowicza, Hochschüle der Künste w Bernie pod kierunkiem prof. M. Urbaniak-Lisik oraz Konservatorium Maastrich w klasie prof. Roberta Szredera. Prowadzi klasę skrzypiec oraz klasę kameralną w UMFC w Warszawie – jest dr hab., adiunktem tej uczelni. W latach 2013-2014 była prof. gościnnym Keimyung University w Daegu(Korea Płd.).Wykłada na kursach muz. Bosa Antica i kursach UMFC Chopin-Górecki. Nagrała 9 płyt, z czego 7 to światowe premiery fonograficzne. W 2014 r. Otrzymała nagrodę Fryderyk za płytę Chagall for Strings nagraną wraz z Opium String Quartet. W 2014 r. dokonała koreańskiej premiery Chain II W. Lutosławskiego z Keimyung University Orchestra w Daegu Arts Center. Jako członek Ensemble Modern występowała w największych salach europejskich m.in. w Filharmonii Berlińskiej, Festspielhaus w Baden Baden, Alte Oper we Frankfurcie, Concertgebouw w Amsterdamie oraz Salle Pleyel w Paryżu. Jest autorką wielu publikacji z dziedziny wiolinistyki i muzykologii.

Karolina S. Mikołajczyk

solistka i kameralistka, doktor sztuk muzycznych, pedagog ZPSM i OSM im. Z.Brzewskiego w Warszawie. Ukończyła z wyróżnieniem UMFC kształcąc się u A.Gębskiego, A.Szymczewskiej, J. Wawrowskiego i M.Machowskiej. Studiowała w Hochschule fur Musik und Tanz w Kolonii u Z.Brona. Swoje umiejętności doskonaliła u Maxima Vengerova, Ingolfa Turbana, Wolfganga Marschnera, K.A.Kulki. Wystąpiła z recitalami w 25 krajach na 4 kontynentach w salach takich jak: Carnegie Hall, Filharmonia Narodowa, Guangzhou Opera House, NOSPR, Teatro del Lago, The Star Performing Arts Center w Singapurze. W roku 2022 nominowana do nagrody Fryderyk za album „BŁAŻEWICZ” z kompozycjami dedykowanymi Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki – nowatorskiemu zespołowi, założonemu w 2013 roku. Współpracuje ze współczesnymi kompozytorami i promuje muzykę polską na świecie. Mieszkając w Nowym Jorku i koncertując w USA zdobywała nowe artystyczne doświadczenia i kompetencje.

Giovanni La Porta

ukończył klasę altówki w Konserwatorium Muzycznym „C. Polliniego” w Padwie oraz klasę skrzypiec w Conservatorio di Musica „J. Tomadini” w Udine, studiując u R. Senia i D. Asciolla. Po ukończeniu studiów muzycznych grał na skrzypcach i altówce w kilku zawodowych orkiestrach we Włoszech i za granicą (Orch. Rai w Mediolanie, Orch. Teatro La Fenice w Wenecji, Orch. da Camera di Padova). Ma również dużo doświadczenia w pracy z zespołami kameralnymi, szczególnie zajmującymi się muzyką baroku i klasycyzmu. Jako nauczyciel gry na skrzypcach przez ponad 30 lat uczył w publicznym gimnazjum. Opublikował poradnik dla początkujących w nauce gry na skrzypcach pt. ​​Primo incontro con il violino (1994, wyd. Intra). Jest również absolwentem architektury na IUAV w Wenecji, a następnie uzyskał doktorat z „Inżynierii środowiska i architektury lądowej” na Uniwersytecie w Udine, specjalizując się w dziedzinie akustyki budynków i pomieszczeń.

Monika Urbaniak-Lisik

solistka, kameralistka i pedagog. Studiowała w Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. Zenona Ploszaja (dyplom z wyróżnieniem), następnie była asystentką na łódzkiej uczelni. Jako stypendystka rządu szwajcarskiego odbyła dalsze studia w klasie mistrzowskiej prof. Igora Ozima w Wyższej Szkole Muzycznej w Bernie (dyplom solistyczny z wyrȯżnieniem). Uczestniczyła w kursach mistrzowskich m.in. z prof. O. Krysą, M. Rostalem, kwartetem «Tel-Aviv». Jest laureatka I nagrody na Ogólnopolskim Konkursie im. Z. Jahnkego (1979) oraz nagrody specjalnej na VIII Międzynarodowym Konkursie im. H. Wieniawskiego (1981). Była asystentką w klasie prof. Ozima latach 1992-98. Od 1997 jest profesorem klasy skrzypiec i kameralistyki w Hochschule der Künste w Bernie. W jej klasie studiowało ponad 120 skrzypków ze wszystkich kontynentόw. Działa jako juror i ekspert na arenie międzynarodowej, prowadzi kursy mistrzowskie w Szwajcarii, Niemczech, Austrii, Polsce i Meksyku. Prowadzi szeroką działalność koncertową solistyczną i kameralną, obejmującą repertuar ze wszystkich epok. Występowała jako solistka z orkiestrami w Polsce, Szwajcarii, Włoszech, Egipcie. Jako członek Oktetu Schweizer Solisten grała m.in. w Sali Gaveau w Paryżu und i Wigmore Hall w Londynie. Dokonała nagrań radiowych i płytowych dla firm szwajcarskich i polskich. Jako jedyna Polka w latach 1985- 2001 była członkiem renomowanej orkiestry kameralnej Camerata Bern. Grała koncerty na całym świecie, brała udział w festiwalach , m.in. w Lockenhaus, Luzern, Rheingau, Menuhin Festival Gstaad, Warszawska Jesień. Dokonała niezliczonych nagrań, współpracowała ze światowej sławy solistami, jak Martha Argerich, Gidon Kremer, Andras Schiff, Ana Chumachenko, Thomas Zehetmair. Gra na skrzypcach J. B. Vuillaume, Paris 1840.

Altówka

Mateusz Doniec

Mateusz Doniec urodził się w 1996 roku w Krakowie. Naukę gry na altówce rozpoczął w klasie prof. Rafała Daszkiewicza. Z wyróżnieniem ukończył studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie altówki prof. Katarzyny Budnik, której obecnie jest asystentem. Mateusz jest altowiolistą na stanowisku solisty orkiestry Sinfonia Varsovia. Koncertuje solo i kameralnie w Polsce i za granicą.
Mateusz był laureatem wielu stypendiów. Odbywał kursy mistrzowskie u takich profesorów jak: Roberto Díaz (Curtis), Katarzyna Budnik (Sinfonia Varsovia), Julia Gartemann (Berliner Philharmoniker).
Mateusz bierze udział w konkursach międzynarodowych oraz ogólnopolskich. Wśród licznych nagród do największych osiągnięć należą m.in.:
● 57 Międzynarodowy konkurs muzyczny „Beethoven Hradec”, 2019 – III miejsce,
● X Ogólnopolski konkurs altówkowy im. Jana Rakowskiego, Poznań 2018 – II miejsce oraz nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu obowiązkowego „ForEve(r)” Janusza Stalmierskiego,
● 18 Międzynarodowy Konkurs im. Bogdana Warchal w grze na instrumentach smyczkowych, Dolny Kubin 2014 – Grand Prix oraz I miejsce w kategorii altówek,
● Ogólnopolskie Przesłuchania Centrum Edukacji Artystycznej 2013/2014 – Grand Prix,
● Udział w finale konkursu Młody Muzyk Roku 2014 organizowanym przez TVP KULTURA.

Krzysztof Komendarek-Tymendorf

solista, kameralista, pedagog, dr hab. prof. AM w Gdańsku oraz Bydgoszczy. Ukończył z wyróżnieniem AM w Gdańsku w klasie prof. I. Albrecht. Doskonalił umiejętności w Wiedniu na Universität für Musik und darstellende Kunst oraz pod kier. A. Zemtsov, M. Buchholz, H. Rohde, A. Levitan. Debiutancki album ReVIOLAtion (Naxos) otrzymał Pizzicato Supersonic Award, 5 kamertonów w Diapason Magazine. Laureat ogólnopol. i międzynar. konkursów, nagród oraz stypendiów. Jako solista debiutował z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, a jako kameralista z T. Wojnowiczem w Filh. Zielonogórskiej. Juror międzynar. konkursów. Jego studenci zdobywają nagrody na konkursach alt. i do ork. Protagonista altówki i muzyki najnowszej, ma na swoim koncie ponad 60 światowych prawykonań, kompozytorzy dedykują mu swoje dzieła. Artykuły publikuje m.in. w: Journal of the American Viola Society (USA) oraz na portalu meakultura.pl. Dyrektor EURO Chamber Music Festival. Odznaczony medalem Gloria Artis.

Wiolonczela

Stanisław Firlej

Solista, kameralista, pedagog. Studiował w Konserwatorium im. P. Czajkowskiego w Moskwie u G. Kozołupowej i N. Gutman. Ukończył Accademia Chigiana w Sienie, klasę A. Navarry. Laureat konkursów. Koncertuje i nagrywa w kraju i za granicą w duecie z pianistką A.Wesołowską-Firlej i jako członek Chopin Trio, Rubenstein Trio i Polisch Camerata, której jest założycielem i dyrektorem. Profesor Akademii Muzycznych w Łodzi i we Wrocławiu oraz Kursów Mistrzowskich w Polsce (Łańcut i Szamotuły), a także Zimowej Akademii Muzyki w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Uhonorowany Srebrnym Medalem Gloria Artis.

Tomasz Strahl

Znakomity wiolonczelista, solista, kameralista, pedagog. Ukończył AMFC w Warszawie, klasę K. Michalika i studia podyplomowe u T. Kuhne w Hochschule für Musik we Wiedniu. Laureat i zdobywca głównych nagród wielu konkursów. Koncertuje i nagrywa w wielu krajach świata. Jest profesorem i prodziekanem Wydziału Instrumentalnego UMFC w Warszawie. Prowadzi kursy mistrzowskie w Polsce, Holandii, Finlandii, Niemczech i Japonii. Otrzymał Fryderyka – nagrodę Polskiego Przemysłu Fonograficznego, Złoty Krzyż Zasługi, nagrodę I st. Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Srebrny Medal Gloria Artis oraz Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski.

Mateusz Szmyt

Solista, kameralista, pedagog. Z wyróżnieniem ukończył PLM im. Z. Brzewskiego oraz Akademię Muzyczną im. F. Chopina w klasie prof. Tomasza Strahla. Następnie kontynuował studia w klasie o profilu solistycznym u prof. Petera Bucka (Hochschule für Musik w Stuttgarcie), które także ukończył z wyróżnieniem. Obecnie jest wiolonczelistą Orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie, wykładowcą gry na wiolonczeli na UMFC w Warszawie i asystentem prof. Tomasza Strahla. Ponadto od 10 lat jest również nauczycielem w OSM im. Z. Brzewskiego w Warszawie. Wielokrotnie nagrodzony przez jurorów za wyróżniające przygotowanie uczniów do konkursów. Jego wychowankowie byli laureatami kilkudziesięciu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. Dwukrotnie otrzymał Nagrodę I stopnia CEA za szczególny wkład w rozwój edukacji artystycznej w Polsce (2016, 2019) oraz Odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2018).

Kontrabas

Jan Kotula

Ukończył z wyróżnieniem AM w Katowicach w klasie W. Tamowskiego. Od 1997 jest członkiem NOSPR, od 2002 jako I kontrabasista. Współpracuje z kwartetem NOSPR Primo Allegro. Jako solista, kameralista i członek orkiestry występuje w kraju i za granicą. Ma na swoim koncie nagrania radiowe i płytowe. Zdobył II nagrodę na IV Ogólnopolskim Konkursie Kontrabasowym im. A.B. Ciechańskiego w Poznaniu (1997) i III nagrodę na Miedz. Konkursie Kontrabasowym w Markneukirchen (1999). Jako adiunkt dr nauk muzycznych prowadzi klasę kontrabasu w Akademii Muzycznej w Katowicach oraz podczas Zimowej Akademii Muzyki w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.

Zespoły kameralne

Dorota Sosnowska

skrzypaczka, solistka, kameralistka, pedagog. Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, klasę S. Kawalli. Doskonaliła swe umiejętności pod kierunkiem W. Marschnera. Występowała w Polskiej Orkiestrze Kameralnej pod dyr. J. Maksymiuka i Zespole K. Teutscha. Pracuje w Orkiestrze Symfonicznej w Bazylei. Prowadzi trio smyczkowe KADMOS, występuje z triem fortepianowym Fennica. Zajmuje się też pedagogiką i organizacją koncertów (w Niemczech, Szwajcarii, Francji) dla utalentowanej polskiej młodzieży.

Zuzanna Małgorzata Budzyńska

solistka i kameralistka, laureatka nagród Młody Promotor Polski 2023 i Koryfeusz Muzyki Polskiej 2019 oraz wielu konkursów międzynarodowych. Założycielka Cuore Piano Trio, z którym koncertowała w większość krajów Europy, a także w Ameryce Północnej i Azji. Regularnie występuje w Musikverein Wien, a także w salach takich jak NOSPR, Fillharmonia Narodowa i inne. Koncertowała z artystami takimi jak Ch. Altenburger, R. Latzko, K. Makowska-Ławrynowicz, J. Wawrowski, G. Skrobiński. Koncertuje również jako skrzypaczka barokowa i gościnny koncertmistrz orkiestr w Austrii i w Polsce. Kształciła się na UMFC (Magna cum Laude 2021) i Universität für Musik und darstellende Kunst Wien pod kierunkiem Ch. Altenburgera, E. Zienkowskiego, A. Gębskiego, D. Smolarskiego i A. Szymczewskiej. Pobierała lekcje u W. Marschnera, H. Beyerle,  E. Feltza czy R. Fain. Prowadzi kursy mistrzowskie w Polsce i Kanadzie.

Orkiestry kameralne

Maksym Dondalski

Skrzypek solista, kameralista, pedagog, dyrygent. W 2013 r. ukończył z wyróżnieniem studia na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, pod kierunkiem prof. J. Kaliszewskiej i prof. M. Baranowskiego. W 2015 r. na tej uczelni ukończył studia dyrygentury symfonicznej pod kierunkiem prof. Z. Rycherta i prof. P. Sułkowskiego. Uczestnik i laureat wielu konkursów skrzypcowych. Występuje jako solista, dyrygent z orkiestrami symfonicznymi w kraju i za granicą. Wykładowca na Wydziale Instrumentalnym Akademii Sztuki w Szczecinie, specjalizacja: skrzypce, orkiestra kameralna i zespoły kameralne. Koncertmistrz Opery Narodowej w Warszawie – Teatr Wielki.

Kształcenie słuchu

Grażyna Paciorek-Draus

Teoretyk muzyki, kompozytorka, metodyk, coach. Specjalizuje się w neurodydaktyce muzycznej (techniki uczenia się i zapamiętywania muzyki), rozwoju słuchu i wyobraźni muzycznej, a także mentalnym i fizycznym przygotowaniu do występów estradowych. Absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (kompozycja i teoria muzyki) oraz Szkoły Coachów Akademii SET. Adiunkt w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, nauczyciel w ZPSM nr 1 w Warszawie, wykładowca warsztatów i kursów muzycznych. Juror konkursów solfeżowych i kompozytorskich dla młodzieży. Prelegent konferencji naukowych, autorka publikacji z dziedziny teorii, filozofii, percepcji i interpretacji muzyki oraz muzyki XX wieku. Laureatka nagród za osiągnięcia artystyczne, naukowe i dydaktyczne, m. in. za aranżacje i twórczość poetycką.